mandag den 9. december 2013

Konfekttid

Juletid er hyggetid.
Så er det også tid til konfekt, så vi kan spise os tykke i julen

Herhjemme laver vi selvfølgelig klassiske marcipankugler med nougat, overtrukket med chokolade, men det er så idiotsikkert at det vil jeg ikke bringe en opskrift på.
Forsøgte mig også ud i at lave konfekt med den nye lakridsmarcipan fra Odense Marcipan, men den skar jeg bare i stykker og overtrak jeg bare med hvid chokolade og dryssede med lakridspulver. Så heller ingen fancy opskrifter på det.

Tilgengæld kan i få min families opskrift på havregrynskugler, snehvide kokoskugler, og årets eksperiment Dooley-kugler inspireret af denne opskrift, men da jeg ikke har bailey hjemme, brugte jeg dooleys og syntes også at 200g daim lød af ret meget (der er 28g i en alm daim)

Havregrynskuglerne har været en fast tradition i min familie i mange år, så ingen jul uden dem.
De er ganske simple og selvom min søn endnu ikke har lært at elske dem endnu, så har jeg selv spist dem fra barnsben også selvom de indeholder rom.

Havregrynskugler
200g havregryn, hakket i en foodprocessor, multihakker eller via en kødhakker
150g flormelis
40g smør
2 spsk mørk rom (Hansens blå rom har min mor altid brugt, selv brugte jeg den mørke jamica rom jeg havde i skabet)
5 spsk stærk kaffe
200g mørk chokolade til overtræk.

Bland tingene sammen, lad det trække lidt. tilsæt evt mere kaffe eller rom hvis det er for tørt. tril til kugler og overtræk med chokolade.
Fordelen med chokoladeovertræk frem for at rulle dem i kokos, er at de ikke bliver tørre.



Mine snehvide kokoskugler startede egentligt som en Odense Marcipan opskrift, med kokosmassen fra dem, men den kunne jeg ikke opdrive mere og så opfandt jeg min egen kokosmasse.

Kokos snebolde
1 ds kondenseret mælk
160g kokosmel
200g hvid chokolade
mere kokosmel til at trille dem i.

Bland kokosmel og kondenseret mælk i en skål, sæt på køl natten over.
Tril til kugler, dyp i smeltet hvid chokolade og tril dem i kokosmel.


Dooleys-kugler
400g marcipan
½-1 dl dooleys (bailey virker sikkert også fint, men jeg kom bare nok i til at massen var godt våd)
2 pakker dobbelt daim
200g chokolade mørk eller lys (jeg brugte mørk, men tror jeg vil prøve med lys næste gang)

Daimen røg i multihakkeren, marcipanen blev revet og så hældte jeg dooleys der i og 3/4 dele af daimen og æltede det sammen. Satte det i en lukket boks i køleskabet i en times tid overtrak dem med chokolade og dryssede med resterne af daimen.





Her ses min lækre konfekt-tallerken.
Lakridsmarcipan i hvid overtræk med lakridspulver, romkugler, marcipankugler med nougat(med hvide striber så jeg kan skele dem fra romkuglerne), kokos snebolde og dooleys-kugler.
Tror dog ikke at jeg skal spise alt konfekten selv, og min søn kan ikke lide det. Men tror af en eller anden grund jeg nok skal finde nogle der vil hjælpe mig.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar